Ylävalikko

Rantatunneliin kolmas liittymä?

LIIKENNE 3.11.2014 18:42 Parhaillaan louhittava Rantaväylän tunneli saattaa sittenkin saada kolmannen liittymän. Näsinkallion eritasoliittymästä ajettaisiin suoraan pysäköintiluoliin.

Näsinkallion liittymänä tunnetun keskivaiheen liittymän rakentamisesta luovuttiin tunnelihankkeen käynnistämisen yhteydessä, koska sen katsottiin nostavan tunnelin hinnan liian korkeaksi. Näsinkallion eritasoliittymästä olisi alkuperäisen suunnitelman mukaan noustu tunnelista maan pinnalle Mustalahden tuntumassa.

Rantaväylän tunnelin kustannusarvio on noin 180 miljoonaa euroa, josta valtio maksaa kolmasosan ja Tampereen kaupunki loput. Näsinkallion eritasoliittymä olisi nostanut hintaa 30-40 miljoonalla eurolla. Sille on olemassa varaus tunnelin asemakaavassa.

Näsinkallion eritasoliittymä veisi suoraan maanalaisiin parkkiluoliin. Liittymän sijainti tunnelin keskivaiheilla on osoitettu punaisella nuolella. Santalahdessa ja Naistenlahdessa  eritasoliittymät näkyvät kartassa sinisinä ympyröinä. Tunnelilla on pituutta 2,3 kilometriä.

Näsinkallion eritasoliittymä veisi suoraan maanalaisiin parkkiluoliin. Liittymän sijainti tunnelin keskivaiheilla on osoitettu punaisella nuolella. Santalahdessa ja Naistenlahdessa tunnelin suuaukoilla sijaitsevat eritasoliittymät näkyvät kartassa sinisinä ympyröinä. Tunneli valmistuu keväällä 2017 ja sillä on pituutta 2,3 kilometriä.

 

Maanalainen Näsinkallion liittymä löytyy Tampereen keskustan strategisesta osayleiskaavasta, jonka mukaan keskustan maanalaista pysäköintiverkostoa laajennetaan. Kaupunginhallituksen suunnittelukokous linjasi keskustan suunnittelun suuntaviivoja 27. lokakuuta.

Näsinkallion eritasoliittymän kautta tulisi ajoyhteys Rantaväylän tunnelista Kunkun parkkiin, joka on Hämeenkadun länsipään alle louhittava pysäköintiluola. Kunkun parkki on samankaltainen pysäköintiluola Tammerkosken länsipuolella kuin kaksi vuotta sitten avattu Hämpin parkki on Tammerkosken itäpuolella.

Kunkun parkille laaditaan asemakaava vuoden 2015 aikana.  Kaupunginvaltuuston aiemmin tekemän päätöksen mukaan Näsinkallion eritasoliittymästä pitää tehdä erillinen päätös.

Lisää tietoa:

Kunkun parkki
Keskustan strateginen osayleiskaava (Jatkosuunnittelu on toteuttaa vaihtoehdon ”Valttius” pohjalta.)

TOIMITUS

,

12 Kommenttia Rantatunneliin kolmas liittymä?

  1. Eero Aitamaa 3.11.2014 klo 19:29 #

    Siis kun ratikka kuljettaa 47 700 matkustajaa arkivuorokaudessa, niin miten monta käyttäjää noilla tunneleilla on/arkivrk?

  2. kalle 3.11.2014 klo 19:40 #

    siis parkkihalleil vai hyvä jos 5000 on kyl hirveen yläkanttiin

  3. JP 3.11.2014 klo 21:04 #

    Jos tuo liittymä on täysin maanalainen, silloin sen voi jotenkin hyväksyä. Tosin melkoista rahan tuhlausta h/k suhteiltaan koko kunkun parkki, mutta jos se on Hämeenkadun Länsipuolen henkilöautoilta sulkemisen ehto niin olkoon menneeksi.

  4. Härmän jätkä 4.11.2014 klo 02:11 #

    Ei missään muualla sivistyneessä maailmassa tehdä kaupunkiin enää eritasoliittymiä. Ei edes maan alle. Tolkutonta rahan tuhlausta tunnelirakennusteollisuuden pussiin. Herätkää nyt siellä valtuustossa!

  5. Jani Hyvärinen 4.11.2014 klo 09:45 #

    Olihan se alunperinkin selvää että tuo liittymä aiotaan tehdä, vaikka toisin vakuuteltiin. Se todellakin päätettiin jättää pois Rantatunneli-hankkeesta, koska muutoin hinta olisi noussut kipurajan yli. Mutta jo silloin sanottiin, että ramppien päät louhitaan kuitenkin. Tästä on helposti pääteltävissä että liittymästä ei ollut koskaan tarkoitus luopua vaan se haluttiin vain uittaa vaivihkaa budjettiin jotain muuta kautta. Ja näin tamperelaiset veronmaksajat maksavat koko liittymän yksin, ilman valtion, rakennusliikkeiden, Finnparkin tai kenenkään osallistumista.

    Mahtaako asiasta lausuntoja antaneilla yhtään omatunto kolkuttaa, kun näin räikeästi valehdeltiin päin naamaa, jotta tunnelihanke saatiin jotenkin kitkuteltua läpi päätöksentekoprosessista? Kyseessä olivat samat ihmiset, jotka nyt vakuuttelevat kuinka tärkeä nk. Viiden tähden keskusta -hanke on. Paitsi ettei oikeasti ole: siinähän on (tunnelin kanssa) kyse vain lähes miljardin louhintaurakoiden järjestämisestä kavereille, jotta toiset kaverit autokauppiaat saavat jatkossakin myytyä kosliaan kaupunkilaisten kauppakasseiksi keskustareissuja varten.

  6. Perustamperelainen 4.11.2014 klo 11:06 #

    Luolia louhivat rakennusyhtiöt osaavat hoitaa lobbauksen paremmin kuin taloudellisesti järkevien hankkeiden puuhastelijat. Luolalobbauksessa ei totuudella ole mitään roolia vaan mielikuvilla. Mitä suurempi vale sitä paremmin menee läpi. Ja päättäjät uskovat kun sedät tulevat sanomaan mitä kaikkea taas on välttämätöntä tehdä autoilun eteen.

  7. Veksi 4.11.2014 klo 13:01 #

    Tänään yksi rakentaja kertoi, että siltaa rakennetaan jo.

  8. Ikänsä veroja maksanut 5.11.2014 klo 15:10 #

    Voi hyvänen aika sentään. Eipä ole yllätys, jos siellä jo rakennellaan jotain lisäluolia ilman päätöksiä. Finnparkin pomohan mainosti jo pari vuotta sitten, kuinka he ovat tehneet jo ”hieman” varauksiakin uusille satojen miljoonien luolille. Veronmaksajana sanon, että ei enää yhtäkää luolaa seisoville autoille ennen kuin tärkeämmät asiat saadaan kuntoon.

    • Eero Aitamaa 5.11.2014 klo 16:00 #

      Luolat näyttävät olevan Tampereen herroille tärkeämpiä kuin tavallisia ihmisiä palveleva ratikka.

  9. Timo 11.11.2014 klo 05:44 #

    Rantatunnelin ramppivarauksien louhinnat sekä tunnelin ylittävä silta sisältyvät jo alkuperäiseen tunnelipäätökseen (joka käsittää tunnelin ilman keskikohdan eritasoliittymää). Samoin ne sisältyvät tunnelin kustannuslaskentaan. Eritasoliittymän varaus ja sen edellyttämät ”lisäluolastot” on luettavissa hankkeen hankesuunnitelmasta. Hankesuunnitelman piirustuksista (liitteet) ilmenevät myös varauksen edellyttämät ”lisäluolastojen” tarkat sijainnit. Tunneliin ei louhita mitään ylimääräisiä luolastoja, joita ei ole mainittu hankesuunnitelmassa! Rakennusfirmat eivät rakenna mitään ilmaiseksi ja rahaa he saavat vain sovituista töistä, jotka vaativat päätöksen. Salaliittoteoriat sikseen. Hankesuunnitelma ja sen liitteet löytyvät osoitteesta:
    http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/hankkeet/kaynnissa/tampereen_rantavayla

    Tarvittavat varaukset eritasoliittymälle rakennetaan sen takia, että eritasoliittymä voidaan tulevaisuudessa rakentaa ilman että tunnelin liikennettä tarvitsisi katkaista rakennustöiden ajaksi. On hyvin mahdollista, että eritasoliittymä rakennetaan seuraavan 10 vuoden kuluessa, kun Kunkunparkkia aletaan jossain vaiheessa rakentaa. En kuitenkaan pidä realistisena, että eritasoliittymää rakennetaan ennen kuin tunneli avataan liikenteelle. Eritasoliittymästä tultaneen tekemään aikanaan erillinen päätös ja sitä louhitaan tunnelin ollessa jo auki autoliikenteelle,

    • Eero Aitamaa 11.11.2014 klo 09:33 #

      On se hyvä, että kaupungilla on liikaa rahaa, joten kaikenlaisia luolia voi herroille suunnitella. Sen sijaan tavallisia ihmisiä palveleva ratikka näyttäisi edelleen olevan liian kallis joidenkin mielestä. Ennenwanhaan luolamiehiä pidettiin jotenkin alkukantaisina, mutta nykyisin he ovat yhteiskunnan eliittiä.

      • Timo 11.11.2014 klo 11:55 #

        Äläppäs nyt liikoja masennu. Huomattavasti suurempi sen ratikan poliittinen kannatus tuntuu tässä kaupungissa olevan verrattuna tunneliin ;). Siinä missä tunnelin uudelleenkäsittely meni todella niukasti läpi, ratikan jatkosuunnitteluun puolestaan mentiin varsin kirkkain lukemin. Jatkosuunnitteluun siirtyminen kuitenkin tarkoittaa käytännössä katsoen toteuttamispäätöstä.

        Isoin kysymysmerkki lieneekin valtio ja seuraava Eduskunnan kokoonpano. Mikäli valtio ei pyörrä sitä 30% tukea ensi eduskuntakaudella, lienee lähemmäs 100% todennäköisyys, että jatkosuunnitelmaan siirtymistä kannattaneet valtuustoryhmät tulevat myös antamaan vihreää valoa ratikan 1. vaiheen (Keskusta-Hervanta) rakentamispäätökselle vuonna 2016. Vaikka rakentamispäätös siirtyisikin kunnallisvaalien yli, valtuustorakenne saisi muuttua todella dramaattisesti, että vastustajat saisivat ylivallan.

Mediakaupunki.fi